Mindenképpen a legfőbb korlátként az jelenik meg, hogy a módszerek jelentős része esetében magának az oktatónak sincsenek meg a szükséges ismeretei és tapasztalatai az adott módszert illetően. Érdekes lenne egy felmérést elvégezni a pedagógusok körében, hogy ki tudna jól levezetni egy vitát, menedzselni egy projekt jellegű komplex feladatot, vagy egy szimulációt.
Az újszerű módszerek kipróbálásához mindenképpen szükséges a vállalkozói kedv, és persze az alapszabályok ismerete.
Az oktatói gyakorlatban a legfontosabb, és leggyakrabban alkalmazott módszerek:
- Az előadás, amelynek keretében megpróbálunk valamilyen témát körbejárni. A jegyzet az előadás IKT támogatását emeli ki, amellyel én nem feltétlenül értek egyet. Jó sok előadást meghallgattam életem során, és elmondhatom, hogy szerintem az előadó előadásmódja, tapasztalata és a témát illető kompetenciája a legfontosabb szempont. Fantasztikus előadásokat hallgattam hajlott, és majdnem hajlott korú előadóktól, amelyeken egyetlen szemléltető eszköz sem jelent meg, viszont szemléletes példákkal, történetekkel, viccekkel tették élménnyé az előadást. A hallgatóság meg sem szeppent, csak itták a szavaikat. Én inkább azt javasolnám, hogy a kevésbé tapasztalt pedagógusok, ha tehetik, válasszanak más, interaktívabb módszert.
- A szemléltetés. Természetes velejárója a legtöbb ismeretátadási folyamatnak, ha más nem, rajzolunk, vagy elmutogatunk dolgokat a tanulóknak. Ezzel színesebbé tudjuk tenni az ismeretek megszerzésének folyamatát, bármilyen más módszerhez kapcsoljuk is.
- Magyarázat. A pontosabb megértést szolgáló oktatói tevékenység, amelyet szerintem minden pedagógus munkája során automatikusan,, és spontán módon alkalmaz.
- Irányított megbeszélés. Szeretem ezt a módszert, mert jókor és jó helyen alkalmazva nagyszerűen aktivizálja a hallgatóságot. A lényege, hogy kompromittáló, vagy elgondolkodtató kérdéseket teszünk fel a tanulóknak, amelyekre közösen próbálunk meg válaszokat adni. Megfelelően alkalmazva fejleszti a logikai kompetenciákat.
- Munkáltató módszer. Egyéni vagy csoportos feladatmegoldás, oktatási tartalom kidolgozása. Ezt is automatikusan alkalmazzuk az órai munka keretében éppúgy, mint házi feladatként.
Az eddig megszerzett tapasztalataim szerint a módszerek megválasztása csak részben tervezhető. Nagyon sok esetben az adott oktatási szituáció, egy, a tanórán felmerülő probléma, szokatlan reakció, tanulói kérdés következtében, a tanár problémamegoldó-képességét felhasználva kell alkalmaznia a megfelelő oktatási módszereket.
Nagyon tetszik az írásod!
VálaszTörlésKöszönöm, aranyos vagy! :)
VálaszTörlés