A részleteket természetesen ki lehet fejteni hozzá, a motiválás része lesz például a figyelem elkeltése, a tanulási cél bemutatása. Az aktivizáláshoz tartozik az előismeretek felidézése, majd maga a tanulási folyamat, az általunk kiválasztott módszerrel. A harmadik szakasz, a megerősítés jó esetben már a tanóra végén megtörténik, de ennek is lehet egy tájékoztató és egy minősítő része.
Másik kérdés, hogy a tervezési folyamatnak hogyan kell felépülnie ahhoz, hogy végül ezt az egyszerű struktúrát meg tudjuk valósítani. Ehhez oktatóként az alábbiakat kell végiggondolni:
- Mi az elérendő cél (mennyi idő alatt)?
- Hogyan építsem fel a tananyagot, hogy az logikus és könnyen érthető legyen?
- Milyen módszereket, eseményeket hívok segítségül az oktatási folyamat során?
- Hogyan mérem a cél elérésének sikerességét?
Az oktatási folyamat makrostruktúrája alatt a legfontosabb, inkább összefoglaló dolgokat emelhetjük ki, mint
- a szükséges ismeretek összegyűjtése
- alkalmazása
- rendszerezése
- rögzítése
- ellenőrzése
- értékelése
A mikrostruktúra azokat az alaplépéseket öleli fel, amelyek a fentiek megvalósítását szolgálják. Itt jelenik meg például a figyelemfelkeltés, motiváció, a fogalomalkotás, a rendszerezés és hasonlók.
Ezek a modellek nagyon szépen összefoglalják, hogy mit és hogyan kell felépíteni és alkalmazni az oktatási folyamat során. Másrészről viszont az a véleményem, hogy egy gyakorló pedagógus ezeket a lépéseket automatikusan is követi, hiszen így tud sikereket elérni a tanításban.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése