Az oktatási folyamat

Az oktatási folyamat alapmodellje annyira egyszerű és szerethető, hogy az már szép. Az alapmodell a motiválás - aktivizálás - megerősítés hármasát tartalmazza, ami a gyakorlatban is jól működik, és alkalmazható.

A részleteket természetesen ki lehet fejteni hozzá, a motiválás része lesz például a figyelem elkeltése, a tanulási cél bemutatása. Az aktivizáláshoz tartozik az előismeretek felidézése, majd maga a tanulási folyamat, az általunk kiválasztott módszerrel. A harmadik szakasz, a megerősítés jó esetben már a tanóra végén megtörténik, de ennek is lehet egy tájékoztató és egy minősítő része.

Másik kérdés, hogy a tervezési folyamatnak hogyan kell felépülnie ahhoz, hogy végül ezt az egyszerű struktúrát meg tudjuk valósítani. Ehhez oktatóként az alábbiakat kell végiggondolni:

  1. Mi az elérendő cél (mennyi idő alatt)?
  2. Hogyan építsem fel a tananyagot, hogy az logikus és könnyen érthető legyen?
  3. Milyen módszereket, eseményeket hívok segítségül az oktatási folyamat során?
  4. Hogyan mérem a cél elérésének sikerességét?
Az alapmodellt az ADDIE modell annyiban írja át, hogy az oktatási tartalmat digitálisan is létrehozza, amihez egy technikai fejlesztés, alkotás is szükséges.

Az oktatási folyamat makrostruktúrája alatt a legfontosabb, inkább összefoglaló dolgokat emelhetjük ki, mint

  • a szükséges ismeretek összegyűjtése
  • alkalmazása
  • rendszerezése
  • rögzítése
  • ellenőrzése
  • értékelése
A mikrostruktúra azokat az alaplépéseket öleli fel, amelyek a fentiek megvalósítását szolgálják. Itt jelenik meg például a figyelemfelkeltés, motiváció, a fogalomalkotás, a rendszerezés és hasonlók. 


Ezek a modellek nagyon szépen összefoglalják, hogy mit és hogyan kell felépíteni és alkalmazni az oktatási folyamat során. Másrészről viszont az a véleményem, hogy egy gyakorló pedagógus ezeket a lépéseket automatikusan is követi, hiszen így tud sikereket elérni a tanításban.







Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése