2016. szeptember 24., szombat

A szellem a palackból

Mint a szellem a palackból, úgy szabadultak ki a gondolataim és csak jöttek, jöttek az új ötletek.

Igen, a módszer lényege, hogy a tanulók otthon nézzék át az új tananyag alapfogalmait, de ehhez valami iránymutatásra van szükségük. Hétfőn reggel elkezdtem hát gyártani a kérdéseket, amelyekre majd meg kell keresniük a választ. A kezdeti sikerek arra buzdítottak, hogy további három osztálynál is kipróbáljam ezt a módszert. Minden szabad és felszabadítható percem a tankönyvek elemzésével, kérdések és feladatok kiötlésével telt el. A hét minden napján legalább egy órával később értem haza, mint korábban.
Rájöttem arra, hogy egy jól kitalált kérdés- és feladatsor pontjai tetszőlegesen feldolgozhatók otthoni munkában, vagy akár az órán is, egyénileg, vagy csoportosan. Csütörtökre már rutinosabb lettem, egész témaköröket dolgoztam fel így. Témazárótól témazáróig.
Sokkal tudatosabbá, letisztultabbá vált a fejemben a tananyag, és annak a lényegi, fontos részei. Könnyebb, áttekinthetőbb lett az egész folyamat.

A fogadtatás? Talán mondhatom, hogy a siker osztatlan. A tanulók minden csoportban érdeklődéssel fogadták az új rendet, és minden csoport a rá egyébként jellemző szorgalmának megfelelő minőségben dolgozta fel a kijelölt tartalmakat. Persze, a kicsik voltak a legaktívabbak.

Nagy hatással voltak rám Ollé tanár úr arra irányuló megjegyzései és példái, hogy meg kell ismernünk a diákjainkat, és ha problémák merülnek fel, az alapvetően a tanár hibája, és ő tudja megoldani azokat. Tehát igen, ez az én feladatom.

Engedékenyebb lettem.
Engedtem a tizedikesek kérésének, hogy a dolgozatot toljuk el egy órával, és előtte ismételjük át még egyszer a fontosabb kérdéseket. Érzékelhetően jobb dolgozatot írtak, mint ami rájuk jellemző volt korábban.
A kilencedik és tizenkettedik osztályban még egyszer megírattam ugyanazt a kérdéssort. Szerintem nincs ezzel probléma, hiszen minden kérdést feltettem nekik, amit a fejezetben fontosnak ítéltem. Másodszorra persze jobbak lettek az eredmények.
Lehet, hogy egyébként pont azzal szúrjuk el, hogy nem pontosítjuk kellően azon kérdések sorát, amelyek a dolgozatban előkerülhetnek?

Több osztálynál bevezettem időszakosan, hogy párban értékelem a dolgozatokat. Ez nagyon hatékonynak bizonyult. Először a legjobbak választhattak párt maguknak, majd lefelé haladva a többiek. Az órai feladat az volt, hogy kérdezzék ki és készítsék fel egymást az adott 10-20-30 kérdésből. Összedugták a fejüket, és csak néztem, hogy az addig teljesen passzív gyerekek miként válnak lendületes, érdeklődő, egymásra odafigyelő párokká. Én meg csak jártam-keltem közöttük, és figyeltem, hogy ki hol szorul segítségre, vagy hogy ki az, aki éppen a matek háziját szerette volna másolni. Furcsa volt NEM a középpontban lenni.
A párban értékelés viszont nem volt mindenhol annyira örömteli. Engedtem abban, ha a pár egyik tagja ötöst, a másik négyest írt, mindketten ötöst kaptak; hármas-négyesre mindketten négyest stb. De volt néhány pár, ahol ennél nagyobb volt az eltérés. Mit kezdjek azokkal, akik 3-as 5-öst írtak? Volt egy pár, ahol az eredmény 1-es és 5-ös volt. (ők nem voltak túl hatékonyak)

Itt jött a felelősség gondolata. Elmondtam nekik, hogy minden tettünk és döntésünk hatással van másokra is, ez a felelősség lényege. És minden párra rábíztam, hogy az egyéni eredményeiket, vagy az átlagolt eredményeiket szeretnék-e megkapni. Jó kis lecke, nehéz döntés - nem hoztam meg helyettük. De gyorsan megoldották, a közösségi szellem diadalmaskodott. Egyetlen pár volt, amely végül inkább az egyéni eredményeket kérte.

Sok az új tapasztalat, és nagyon fárasztó volt az átállás. De látom benne a lehetőségeket. Már most jobban ismerem a tanulóimat, mint amennyire ismerni szoktam őket a félévi értékelésnél. És ez naaagyon jó érzés. Sokkal motiváltabbak, érdeklődőbbek lettek, és jobb lett a tudásuk is. Ez pedig külön nagy öröm. Ha ez később is így működik, akkor megéri a fáradságot.

Ti mit gondoltok, érdemes-e (szabad-e) előre kiadni a kérdéssort, amelyből a dolgozatkérdések majd kiválasztásra kerülnek?

3 megjegyzés:

  1. Miért ne szabadna, ki mondhatná, hogy tilos? Hogy érdemes-e, az egy másik kérdés. Szerintem sok mindenen múlik. Pl. céljaid, kiadott kérdés/kikérdezett kérdés arány, gondolkodást serkentő/lexikális jellegűek-e a kérdések.

    VálaszTörlés
  2. Azon tűnődtem, hogy amikor a könyvet feldolgozzuk, és abban aláhúzzuk a fontosnak ítélt részeket, tulajdonképpen ugyanezt tesszük. Azzal, hogy a tanuló ebben az esetben még nem tudja, hogy pontosan hogyan fog szólni a kérdés, ami nehezíti a munkáját. Ebből a szempontból pont a tanuló biztonságérzetét növeli, ami pedig támogatható cél lehet.

    VálaszTörlés
  3. Kedves Csongor!
    Engem impresszionál és nagyon tetszik, ahogyan erről gondolkodsz és dolgozol a hatékonyság érdekében.
    Tapasztalatom és meggyőződésem, hogy a nagyobb biztonság, nagyobb hatékonyságot eredményez. Tökéletes megoldásnak tartom, ha a diákok ismerik a kérdéseket (ez lehet sokkal több is, mint amennyi a számonérésben végül is előfordul), de készüljenek rá, ezek mentén gondolják végig a tananyagot. Így, nem utolsó sorban biztosak lehetnek abban is, hogy arra leszünk kíváncsiak, amit tudnak, és nem arra, amit nem.

    Az értékeléshez jutott eszembe még valami, ami nekem nagyon bevált. Értékeljék ők maguk a páros munkájukat, a munkamegosztást, a saját és a másik aktivitását, a ráfordított figyelmet és időt (szerencsés, ha ez egy általad előre megadott szempontrendszer szerint történik), és ez alapján döntsetek együtt a jegyeikről (természetesen figyelembe véve az elért objektív eredményt). Ez a fajta értékelési mód mindig nagyon építő és izgalmas volt, és nem csak a százalékok, vagy jegyek születtek belőle, hanem nagyon sok tudás, tapasztalat egymásról.

    VálaszTörlés